Meie heal kliendil Ericul oli septembris 2025 võimalus võtta ette Hiiumaa TET täies ulatuses. Mootorrattaks Kove 800 Rally. Vastutasuks palusime Ericul teha kasutajakogemusest lähtuv kokkuvõte. Eesmärk oli tehaseseades tsikliga matkamisest saada võimalikult neutraalne ehk aus tagasiside ning seda just Eesti olustikust lähtuvalt.

Avanes selline erakordne võimalus, et sain uue Kove 800x Rally endale istumise alla ja võisin sellega Hiiumaa TETi sõita. Nagu testisõit, aga päris tingimustes, mitte lihtsalt linna vahel tiirutades. Ratas oli täiesti poeseades, kaasa arvatud rehvid.
Mind võib vist pidada Kove filosoofia fänniks. Nad proovivad teha kergeid ja funktsionaalseid rattaid. Igasuguseid lisasid on vähem, aga vedrustus, kaalujaotus ja eriti kaal on paremad kui konkureerivatel masinatel. Seda “fänni aspekti” tasub siis lugedes arvestada.
Marsruut
Alustasime Sauelt, sõitsime TETi mööda läbi Paldiski poolsaare ja siis otseteed Haapsallu. Teisel päeval praamiga Hiiumaale ja 100% mööda TETI kuni Kõrgessaareni. Sellesse päeva jäid ka sügavamad veeroopad Heltermaa lähistel ja mudalõik Kärdla kõrval. Kolmandasse päeva jäi siis liivane Ristna poolsaar, sealt Sõrusse ja edasi Emmastesse. Seejärel läbi Käina Heltermaale ja Rohulast Keila kaudu Tallinnasse.
Ööbisime hotellides ja kogu varustus mahtus seljakotti. Rattal matkakotte küljes ei olnud.
Esimesel kahel päeval oli ilm kuiv ja tolmune aga siis sadas öösel kõvasti. Kolmandal päeval olid teed niisked, tolm kinni ja muru libe.
Kes Hiiumaa TETi sõitnud, teab, et peamiselt on tegu heas korras kruusateedega, sekka metsavaheteid (doubletrack), natuke liiva (eriti Ristna poolsaarel) ja üks lühike porilõik.
Rattast
Raam on Kove enda disain. Täis paagiga (20L), kaalub ta päriselt 185 kg (link kaalumisele). Suur osa kütust on paigutatud juhi tagumiku alla. Peale vaadates on täitsa tavaline paak, aga see ulatub ümber tagumise amordi. Liialdamata, selle rattaga ei ole suurt vahet kas sul on paak täis või tühi. Lisaks on ratas alt kitsas (erinevalt KTM 790st) ja see on abiks kui pead läbima roopaid.

Rally on ühekohaline. See on võimaldanud Kovel kasutada endurolikke amorte ja see on ka sõites tunda. Ees on reguleeritav nii kompressioon kui rebound ning taga kõik millest võid unistada. Mina amordiseadeid ei puutunud ja 95 kg kohta tundus setup päris hea. Amordikäik on meeldivalt progresseeruv ja pikkust 270mm ees (49 mm torud) / 240mm taga.
Veljed on otse endurokalt. Suurus 21/18. Isegi rehvilukud on tehasest peal. Rehvilukud nõuavad muidugi omajagu vasturaskusi tasakaalustamiseks, aga teoreetiliselt võid isegi mousse sisse panna. Tagahammakas on kummipuksidel, sest tegu ikkagi tänavarattaga. Ees on kõrge porka ja ainult üks piduriketas. Ka 90/100 knobby rehv mahub probleemideta alla.
Mootor on modifitseeritud versioon KTMi 790 kuupsentimeetrisest mootorist. Nukkvõlli õliprobleem on väidetavalt lahendatud ja mapping on Kove enda oma. Õhu võtab mootor eest kõrgelt ja õhufiltri kontroll või vahetus on päriselt 5 minuti töö. Õhufilter on minu teada Kove enda oma aga mootori õlifilter on KTMi standard. Mootor on sujuva käiguga ja päris võimas (71kw). Sumps teeb meeldivalt jämedat häält ja mootoril endal on KTMile iseloomulikud lisahelid 🙂.
Rehvid
Rattal on ostes all CST EX01 rehv nii ees kui taga. See on selline 50-60 rehv. Kuivadel teedel stabiilne ja üsnagi usaldusttekitav. Rõhk oli nii ees kui taga 2 bari kogu reisi vältel. Ka liivas sai hakkama, mitte väga hästi, aga ka mitte halvasti. Rehv tundus isegi nii hea, et kiitsin kaasteelistele kui head rehvid tal juba standardis all on.
Ühesõnaga, üllatuslikult hea kõikjal-käimise rehv, kuni vihmani. Märjal muutus rehv ettearvamatuks ja libedaks nii rohul, kividel kui isegi märjal asfaldil.

Sõit
Iga disainiotsus on kompromiss ja mulle 800 Rally mudelil tehtud kompromissid meeldisid. Paneme kütuse juhi istumise alla, õhufiltri kõrgele ette, hoiame ratta võimalikult kerge, lisame korralikud amordid ja metsa sobivad jooksud.
Muide ABSi saab välja lülitada vaid siis kui ratas seisab, aga kui lülitad ABSi näiteks tagant välja, siis ta iseenesest sisse ei lülitu, isegi kui süüte välja keerad. Täpsustus – kui ABS täielikult välja lülitada (ees ja taga), siis lülitub ta peale süüte väljakeeramist ise sisse. Lisaks tasub mainimist, et “traction control” (TC) Rallyl puudub. 800X PRO-l on olemas, aga Rallyl ei ole.
Mis veel silma jäi, et tal on lisaks odomeetrile kaks trip meterit. Neid saab siis eraldi ette manada ja ka nullida. Aga nullida saab vaid siis kui ratas seisab. Selle väljanuputamine võttis mul omajagu aega 🙂

Sõiduemotsioonid Hiiumaa pinnakatete kaupa olid järgmised (standardrehvidega):
Asfalt – mõnusalt sujuv käik ja piisavalt jõudu, et veel 150 km/h kiiruse pealt kiirendada, mida ma muidugi ei proovinud, ka mitte Kärdla lennujaama tagusel sirgel. Esimene pidur ühe pidurikettaga tundus adekvaatne. Tuuleklaas on abiks. Kui natuke kummarduda sai ka pikem mees päris klaasi varju.
Kuiv kinnisõidetud kruus – nagu asfalt. Lihtne hoida puhtas rattasoones. Istu ja sõida.
Lahtine kruus – pigem stabiilne. Kui ei ole stabiilne siis tõuse püsti ja läheb stabiilseks. Avastasin, et paak on sellise kujuga, et mugav on põlved vastu paaki toetada ja kulgeda nii nagu tulnukad lahkusid Hukkunud Alpinisti Hotellist 🙂

Veiko Tammjärve illustratsioon
Liiv – püsti peale, attack position, kolmas käik sisse ja peal hoida. Veab liiva peale isegi 50-60 rehviga. Paremaks läheks kui rehvid ära vahetada. Ratas on suhteliselt kitsas, ja väga mugav jalgadega kinni hoida. Laiem tagumik annab tunde nagu oleks rattal “steg pegid”.
Kuiv metsavahe (single ja doubletrack) – attack position ja nägu naerule. Ma tegelikult piiratud nähtavusega kohtades päris lubatud piirkiirusega sõita ei julge, aga see on peamiselt kinni kartuses, et äkki tuleb samasugune “master” vastu.
Mudased sooned – püsti peale, ühe jalaga vajadusel “dabid” ja hoiad vedu peal. Ratas on alt kitsas ja läheb läbi isegi sügavast roopast. Poriloigust läbi kimades viskab vee otse saabastele. Kui kinni jääb siis tõstad kahekesi sõbraga lihtsalt välja ja sõidad edasi.
Märg, kõik pinnakatted – vaheta rehvid ära.
Kokkuvõtvalt
Ratas jätab oluliselt kergema ja väiksema mulje kui mootori kubatuuri järgi võiks eeldada. Minu jaoks on võib-olla iste natuke madal (istmekõrgus 890mm), vahetaksin sadula kõrgema vastu, neid on Uncle Wangi hiinakate poest ka saada. Ja noh, igasuguseid jubinaid on talle juba omajagu saada, kui tahta siis saab panna lühema saba ja rooliamordi ja quick-shifteri jne.
Sõidutundest jäi meelde just see kui mugav oli asend püsti sõites. Minu jaoks oli ergonoomika paigas ja sai ka päris hästi jalgadega rattast kinni hoida.
Aitäh!
Siin ka kaadrid mis Jaak retkest tegi. Vahepeal vilksatab ka elektrisinine Rally.